Adresgegevens

Wo: 08:00 - 17.00
Do: 08:00 - 20.00
Vr: 08:00 - 17.00
Wij werken uitsluitend op afspraak

Proteq

Myxomatose is een ziekte waarvan velen weten dat het bij wilde konijnen sterfte kan veroorzaken, maar die zeker ook voorkomt bij tamme konijnen. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een virus dat vooral via muggen en vlooien wordt overgebracht, maar ook rechtstreeks van een ziek konijn naar een gezond konijn. Enkele dagen later wordt het konijn ziek: het wordt sloom, krijgt dikke ogen, oren en soms ook een gezwollen anus. Doordat de gezwollen ogen ervoor zorgen dat het konijntje steeds minder zicht heeft, kan het sterven door uithongering. Ook kan de infectie de luchtwegen aantasten: door snot in de neus wordt het konijntje benauwd en wanneer bovendien de longen aangetast worden kan het konijn overlijden aan een longontsteking. In het wild zal een konijn dat besmet is met Myxomatose dan ook meestal overlijden.

Wanneer je er in een zeer vroeg stadium bij bent en het konijn goede zorg kan bieden, is het mogelijk dat een konijn de ziekte overleeft. Meestal heeft het medicatie nodig, zoals ontstekingsremmers, oogzalf, antibiotica en daarnaast ook dwangvoeding. Het is dus een flinke zorg.

Voorkomen is echter beter dan genezen!! Zorg daarom dat uw konijn beschermd is tegen deze vreselijke ziekte, door het ieder jaar te laten vaccineren. Vroeger was het nodig om twee keer per jaar te enten, maar dat is sinds 2012 veranderd. Met 1 vaccinatie per jaar is uw konijn beschermt tegen myxomatose en bovendien ook tegen RHD, een bloedingsziekte.

Extra tips om besmetting van uw konijn te voorkomen:

• zorg dat uw konijn niet in contact kan komen met wilde konijnen
  • voorkom contact met vlooien: behandel uw konijn preventief met een anti-vlo middel
  • voorkom contact met muggen: een fijn gaas zoals een klamboe over de kooi vermindert de kans op besmetting via muggen
  • bij verdenking van myxomatose: zet het zieke konijn apart van eventuele andere konijnen en neem contact op met de dierenarts

Mocht u nog vragen hebben over myxomatose of de vaccinatie, neem dan contact op met onze praktijk. Wij helpen u graag!

dieren

Heeft u een vraag of opmerking?

Wij vinden het belangrijk om u mening te horen zodat wij u het beste van dienst kunnen zijn

contact knop

Kort nieuws Dierenkliniek Pasteurstraat

Patiënt van de maand november: Yoshi: een hond met nierfalen...

Op maandag en donderdag hebben wij avondspreekuur. Bel ons voor een afspraak!

dieren